Tuesday, February 22, 2011

Trip to Mount Tahan

Assalamualaikum...

its been a long time since post the previous one. dekat 3 minggu gak la rasenye.. a week after descending mount tahan,  got pretty bad injuries, in fact my laptop buat hal.. mase nie laa nak rosak.. tibe2 adapter rosak.. so, minggu tue xada laptop untuk mengedit gambar, berblog n sebagainyer..

so.. jom bercerita perjalanan ker tahan.

Friday (28/1), aku memang xprepare ape2 untuk ke tahan, even sedikit ration untuk diri sendiri. so, after solat jumaat, bru amik apis, melawat preparation budak2 kembara yang akan ke gunung tebu, Terengganu. So, mlm tue smpai di dewan felda jalan semarak, bru set up ration, kmas beg masing2.. Berat beg aku rase ada la dlm 40kg plus minus.

Saturday (29/1) after declare every single thing yg kiteorng bwak masuk, tros naik 4wd ke tempat mula memanjat. oleh kerana hujan lebat tidak berhenti, pada pukul 2 ptg bru kiteorng leh start perjalanan, itupon setelah berbincangan lebat oleh guide2 (ustaz, en.zul, n atan) untuk melalui jalan lain. we planned to stay at kem kor, but bile tibe kat lata luis, air sungai sangat deras and tinggi, so, kiteorng stayed kat lata luis mlm tue. aku smpai kul 7mlm, tp fly n tali smua kat bedul and bokop who a long way back coz kaki diorng cramp. so, apis ajak aku patah balik, nk amik tali ngan fly, coz xtahan sejuk kalu dok tunggu diorng dalam hujan lebat.
Masalah ble g ngan group ramai2 nie, pasang fly, khemah, smua terabur, space
boleh pasang 2 fly tinggal 1 fly jer. langsung x organize. so, agak serabut disitu dengan ayam untuk makn 3 hari rosak. except that, everything was great great jer..

Sunday (30/1) setelah menunggu hingga pukul 2, air sungai still wasnt change, in fact, hujan still trun dengan lebatnya.. so, we decided to stay 1 more night at lata luis. at that moment, dah ada 4 group yg nk naik gunung tahan tp sangkut kat lata luis. so, mmg pack gler kem site ctu.

xada kerja nk buat, borak jer laa..
Monday (31/1) tepat kul 11 pg, kiteorng meneruskn perjalanan ke kem botak, perjalan hari ini dijangka memakan masa 11 jam, so speed kiteorng agak laju, tp xleh laju sgt coz beg agak berat. layan jer laa.. jalan punya jalan, tibe kat kat kem bongsai, kul 9 mlm, rase nk bermlm kat ctu tp xleh coz tali n fly smua kat orng lain, so, terpakse troskn perjalanan. guide n a few girls from team penyamun tido kat ctu coz tggu nan and eddy yg injured. sakit lutut kot. duduk kat ctu lame2 pon xleh gak.. angin kuat gler..sejuk menusuk ke jantung.mase ini baru aku sedar yang kelengkang aku melecit. xtau nk buat mcm mane, jaln jer laa.. so, kiteorng teruskan perjalanan ke kem botak, tepat kul 1, sampai di kem botak, pasang fly, bentang ground, xbnyak ckp, tros tdo.

begini sejuk di puncak tahan
Tueday (1/2) mlm tue tido mmg xlena, groung masuk air, sleeping beg, wind repealer,glove, stoking and everything untuk tahan sejuk dah basah. coz ble kiteorng bangun jer, tdo mcm dlm swimming pool. air bertakung, angin kat ctu sgt kuat, fly tindih ngan beg n batu coz kalu ikat kompem tercabut, angin sangat kuat and suhu mencecah 10 celcius. yes 10 celcius!!. mslh baru muncul apabila ada yg mengatakan ingin trun balik ke merapuh rather than kuala tahan coz it will take 5 more days instead of 3 days. so, kul 2 bru gerak and we decided to stick to the plan. Kuala tahan memanggil kami. so, perjalanan ke kem gedung from kem botak will take about 10hours. so,smpai di puncak tahan tepat pukul 4.30 petang. Alhamdulillah, mase tue lupe smua kaki melecet laa, ape la.. and waktu nie laa aku rase camera aku sgt basah, udara penuh ngan wap air. sejuk x tau nk ckp mcm mane.kul 5 lbey, kami meneruskan perjalann ke kem gedung, smapai di kem gedung tepat kul 1 pg, seperti biase, nk buat mcm mane, dah start lambat. smpai kat gedung jer, aku mmg xboleh buat ape2, kelengkang dah melecet, kaki sakit, bahu pon amat sakit, smpai, tukar baju, tros baring dalm fly.
some of us.. we are on the top of peninsular Malaysia

wednesday (2/2) hari ini mmg tak akan aku lupekan. mula dah agak awal among others coz kite tau perjalanan akan mengambil mase agak panjang. so, aku ngan kelengkang melecet, agak sakit laa coz that was the first time i got that melecet mase naik gunung. perjalanan ker kem teku akan mengambil mase 13jam. so, kiteorang target kul 12 akan sampai. so, jalan punya jalan, aku semakin mengengkang. kami berjalan, sehingga tak larat, tertido di trek, mental, sepak beg, punggah beg, yang menangis pon ada. senang cite kiteorng smpai di kem teku pukul 4.30 Pagi.. YES!! 4SETENGAH PAGI.!!. sampai jer anas dah masakkn mee pama. mase tue mmg smua sdap. yang paling seram tempat yang kiteorng tdo tue adalah tempat team terdahulu meletakkan mayat seorng pendaki yang menemui ajal semasa menuju ke kem teku. tp kiteorng layan jer.. yg penting tdo!!

Thursday (3/2) mse nie melecet aku sgt la terasa sakit, lebih2 lagi ble terpakse cross a few sungai. pedih gler.. mase nie laa aku dh start jalan sorng2, kenal pil tongkat ali, pil ponstant. terpakse makan coz rase dah tertanggung sakit. next destination will be kem melantai which was the last camp site before arrived at kuala tahan. setelah smpai puncak gunung rajah, view kat ctu sgt cantik dengan bulan penuh n bintang bertaburan.. haha.. so, jalan smapai di kem tengah tepat kul 12, nk ke kem melantai 3 jam lagi, tp badan smua dah flat. so, kiteorng bentang ground, ada fly jadikan selimut, tros tdo. xbnyak citer. a group at the back arrived at us around 2am. so, join jer kiteorng tdo kat ctu, a few of us dh tbe kat kem melantai.

Friday (4/2) bgn pagi2, tros siap2 mkn, berjalan laju ker kem melantai, kaki aku dah sakit semakin sakit, otw ker kem melantai, aku tgk kelengkang dah melecet, and made it worst, bernanah.. sapu minyak gamat pon xjalan. tp nk buat mcm mane. tros jer laa. smpai di kem melantai, diorng dah masak, smpai trs mkn, coz aku ngan eddy adalh orng last smpai di kem melantai. lutut nan bengkak gak. so, pas mkn, xbnyk cite aku tros jalan, aku jaln sorng smbil amik gmbr. tibe2 aku terdengar bunyi anjing menyalak kuat, "anjing orng asli agaknye" agak aku, tetapi smpai di simpang 7 km, tanya ustaz, rupanya itu buni beruang. peh!!, gigil gak lutut. dah la jalan sorng. haha.. tp mlm nie aku agak bengang ngan guide, diorng leh tinggal aku, nan, ngan eddy. eddy jalan agak slow coz kaki dia agak trok. mse aku berkejar mencari orng depan, mse nie aku terjatuh. sakitnye.. lantas kaki ku terseliuh.. haha.. so, aku smpai di taman negara pahang tepat kul 11.30pm. mse tue agak mental gak r. sori la sape2 yg aku mrh menyatakn ketidak puashatian terhadap guide. haha.. mlm tue dpt  mandi, bersihkn nanah2 luke kat kaki. mmg worst gler aku tgk.


Saturday (5/2) hari tue tido bgn kul 10lbey. mmg xlarat gler. mandi pagi pon x, jaln kat area taman negara bli payung jadikn tongkat. naik bus ker jerantut. tibe di jerantut, mmg smua memerhatikan kiteorng, @ aku. siap tanye nape kaki bengkak. bukan sorng yg tanye lebih. nape kaki tue laa. n aku terase seperti OKU mse nk melintas jalan, kereta yg berhenti, bg aku jalan dulu. haha.. tibe di kl, abg aku amik hantar kat umah.

conclusion. trip ke tahan kali nie banyak ajo aku skill naik gunung, drpd xpernah mask, aku masak. mcm2 laa..





 and a few view and i able to capture.. xbnyak top view kerana hujan n kabus yang super duper tebal.. xada rezeki laa







kat sni la aku dengar bunyi beruang tue.

dah trun, 3 hari aku dpt mc, bil hosptal pon boleh tahan.. smpai hari ini kaki aku rase sakit ag.. tp pengalaman mmg xdpt dicari. tp aku nk repeat gunung tahan nie.. we wait and see.. tata.. to see more pic, see on my FB album.

saifuddin

5 comments:

pg the store bli atromen,
jom komen..